الگو اس وی جی
برنامه ریزی تحصیلی

7 نکته عالی برنامه ریزی تحصیلی برای دانش آموزان

برنامه ریزی تحصیلی نیاز اساسی دانشجویان و دانش آموزان است و با نزدیک شدن فصل امتحانات به این فکر خواهید افتاد که چگونه با مدیریت زمان بهتر درس بخوانید و از روزهای خود چطور بهتر استفاده کنید تا نمرات بالایی را کسب کنید. در این نوشته برای شما خواهیم گفتم که چطور با برنامه ریزی تحصیلی به شکل صحیح می‌توانید هم نمرات خوبی به دست آورید و هم به کارهای دیگر خود برسید.

با برنامه ریزی درسی و مدیریت زمان به شکل صحیح استرس خود را کاهش خواهید داد و موفقیت تحصیلی‌تان رقم خواهد خورد.

به این 7 نکته عالی برای برنامه ریزی تحصیلی توجه کنید:

1- چه کارهایی را مجبور هستید که انجام دهید؟

اولین قدم برای پیشرفت در مدیریت زمان و برنامه ریزی درسی این هست که دقیقا بدانید مجبور به انجام چه کارهایی هستید. براساس تجربیات ما اکثر دانش آموزان و حتی افراد شاغل تمایل دارند کارهای خود را تا آخرین دقایق به تاخیر بیندازند که این موضوع بر روی کیفیت کار آن‌ها و اهداف کلی‌شان تاثیر می‌گذارد. اینکه بر روی تقویم تحصیلی خود چه زمان هایی امتحان دارید و چه زمان هایی ندارید بر روی برنامه ریزی شما تاثیر‌گذار خواهد بود.

بدانید برای هر امتحان و آزمون چقدر زمان دارید و اولویت های شما کدام درس‌ها خواهند بود.

برنامه ریزی تحصیلی موفق

2- برنامه ریزی برای همه کارها

از ابزارهای برنامه ریزی مختلفی می‌توانید برای کارهای روزانه و اهداف شخصی و سازماندهی آنها استفاده کنید. اگر برای کارهایی به غیر از تحصیل خود نیز برنامه ریزی داشته باشید، در زمان درس و تحصیل هم اولویت های خود را به درستی انتخاب خواهید کرد و مدیریت شخصی قوی خواهید داشت. به طور مثال ساعات خواب شما باید منظم باشد و یا برای فعالیت های بدنی خود برنامه ریزی داشته باشید.

3- برنامه ریزی تحصیلی منعطف اما واقع گرایانه

شما به طور معمول بین 8 تا 10 ساعت در روز کار می‌کنید، درس می‌خوانید، با دوستان خود تفریح می‌کنید و یا هر کار دیگری را انجام می‌دهید. به عنوان شخصی که به صورت تمام وقت تحصیل می‌کند، شما در طول هفته 35 ساعت تحصیلی دارید و اگر روزی 3 ساعت بیشتر از زمان تحصیل خود را به مطالعه بپردازید در 7 روز هفته 21 ساعت زمان تحصیل و یادگیری بیشتری خواهید داشت.

البته این نکته را باید در نظر بگیرید که گاهی از تمام این ساعات نمی توانید استفاده کنید. پس کمی انعطاف در برنامه ریزی درسی دانشجویی خود در نظر بگیرید. مثلا مطالعه شما کمی طولانی تر شود و یا کاری پیش آید که آن ساعات را به مطالعه کمتری بپردازید.

4- زمانی را برای برنامه ریزی تحصیلی در هر هفته در نظر بگیرید

برای درس خواندن خود مهم است که هر هفته برنامه ریزی دقیقی داشته باشید، هر هفته زمانی را به این کار اختصاص دهید. اطلاعات و تغییرات جدید را در برنامه خود لحاظ کنید. با این کار با تغییرات زیادی در برنامه ریزی مجدد مواجه نخواهید شد و بهترین شرایط را تحت کنترل خود خواهید داشت.

برنامه ریزی تحصیلی

5- از به تعویق انداختن کارها و حواس پرتی دوری کنید

یکی از راه های اجتناب از به تعویق انداختن مطالعه و درس خواندن این هست که بفهمید در کجا بهترین بازدهی و تمرکز را داشته اید؟ و در کجا از همه بیشتر دچار حواس پرتی شده اید؟ آیا چیزی هست که مطالعه را برای شما لذت بخش کند؟ این نکته را در نظر داشته باشید که سبک مطالعه هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. مثلا شاید برای فردی مطالعه با دوستان بازدهی آن فرد را کاهش دهد و برای فرد دیگری مطالعه گروهی به افزایش انگیزه و جلوگیری از حواس پرتی کمک کند.

6- بین ساعات مطالعه روزانه خود ورزش کنید

بخواهید قبول کنید یا خیر، ورزش کردن مانند خوابیدن به ذهن کمک می‌کند. تمرکز ذهنی را بازیابی می‌کند و قدرت ذهنی شما را افزایش می‌دهد. بهتر است بین هر چند ساعت مطالعه درسی برای 10 دقیقه پیاده روی و یا نرمش ساده ای داشته باشید و بعد از مدتی تکرار، این مقدار را افزایش دهید.

7- آیا برنامه ریزی تحصیلی شما موثر است؟

به طور مستمر برنامه ریزی خود را بررسی و ارزیابی کنید و ببینید آیا میزان یادگیری شما افزایش یافته است و چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا عیب های برنامه ریزی تحصیلی خود را کاهش دهید و به بهبود آن بپردازید؟

آیا زمان کافی برای استراحت و رسیدگی به برنامه های دیگرتان را در نظر گرفته اید؟

آیا دوستان خود را به اندازه کافی در هفته ملاقات می‌کنید؟

آیا تاثیر مستقیم میزان مطالعه در نتایج آزمون های تستی را مشاهده می‌کنید؟

با مرور کارهای گذشته به دنبال از بین بردن اشکالات قبلی برنامه ریزی تحصیلی خود باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتظر نخوهد شد.

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

رمزعبور خود را وارد کنید

login-user

شماره موبایل یا نام کاربری خود را وارد کنید

رمز عبور خود را وارد کنید

ثبت نام