الگو اس وی جی
یک تعریف ساده از مدیریت زمان

یک تعریف ساده از مدیریت زمان

مدیریت زمان چیست؟

اگر از من بپرسید مدیریت زمــــان چیست؟ من به سرعت به شما می گویم: مدیریت زمان (Time-Management) یعنی هوشمندانه کار کنید تا بهره‌ وری خود را چند برابر افزایش دهید. آیا شما هم جزو افرادی هستید که بعضی وقت ها به این نتیجه می رسید که اگر تنها چند ساعت بیشتر وقت داشتید، فردی موفق تر بودید؟ یا شاید به این فکر می کنید که مثلاً «فلانی با این همه کسب و کار موفق و این همه دفتر و دستک، چطور زمان را مدیریت می کند و می تواند به همه امور رسیدگی کند؟!» واقعیت این است که فعلاً امکان داشتن بیش از ۲۴ ساعت برای شما وجود ندارد. در تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، متوجه شدند که وقتی به افراد ناموفق، مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی را آموختند، نتایج در شغل و زندگی آن ها تا سه برابر بهتر شده و سطح رضایتمندی آنها نیز به شدت بهبود پیدا کرد.

دقیق ترین تعریف مدیریت زمان چیست؟

یک تعریف ساده از مدیریت زمان این است: مدیریت کردن زمان یعنی فرآیند نظم‌ دهی و برنامه‌ریزی برای تقسیم زمان خود بین فعالیت‌های خاص. داشتن مهارت مدیریت کردن زمانِ خوب، شما را قادر می‌ سازد تا هوشمندانه‌تر (و نه سخت‌تر ) کار کنید و کارهای بیشتری را با کیفیت بهتری در زمان کمتری انجام دهید، اگر زمان بسیار کمی دارید و فشار زیادی روی شماست، ناتوانی در مدیریت زمان به فعالیت مفید شما آسیب می‌ رساند و موجب ایجاد استرس می‌شود. شما وقتی از تعداد کار انجام شده در طول روز راضی نباشید، احساس رضایت در شما ضعیف می شود. ضعف رضایت از کارایی هم موجب، کم شدن انگیزه و افزایش نگرانی از کار خود می شود

به طور خلاصه اگر می خواهید از تعریف مدیریت زمان در جهت کسب موفقیت های بزرگ زندگی سود ببرید، کافی است : نحوۀ استفاده از زمان خود را بهبود بخشید، این یعنی مدیریت کردن زمانبه نظر می‌ رسد که زمان کافی در طول روز وجود ندارد. اما، از آن‌جا که همۀ ما ۲۴ ساعت زمان داریم، چرا برخی از افراد بهتر از دیگران به کارهایشان می‌ رسند؟ جواب شما در مدیریت زمان نهفته است. افراد موفق به بهترین نحو مدیریت زمان می‌ نمایند یعنی مدیریت کردن زمان را به خوبی فرا گرفته اند. شما نیز با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان که در این بخش آمده است، می توانید توانایی خود را برای عملکرد بهینه افزایش دهید حتی هنگامی که زمان بسیار کمی دارید و فشار زیادی روی شماست. برای مدیریت زمان لازم است که تمرکز از فعالیت‌ها به روی نتایج معطوف شود؛ پر مشغله بودن به معنی مؤثر بودن نیست. (جالب است که اغلب عکس این مطلب به حقیقت نزدیک‌تر است). اینکه روز خود را در دریایی از فعالیت‌ها بگذرانید معمولاً دستاورد کمی دارید، زیرا توجه خود را بین تکالیف متعددی تقسیم کرده‌اید. مدیریت زمان خوب شما را قادر می‌ سازد هوشمندانه‌تر( و نه سخت‌تر ) کار کنید تا کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهید.

اولویت بندی ازمهمترین عناصر کسب مهارت در مدیریت زمان است

ضعف در اولویت بندی اهداف سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه از دلایل مهم کمبود زمان و شکست در مدیریت زمان است. هر اندازه روی مدیریت زمان و برنامه ریزی و اولویت بندی کارها قبل از شروع آنها زمان بگذارید کارهای مهمتری را انجام خواهید داد و موقعی که کاری را آغاز کردید سریعتر آن را به اتمام خواهید رساند هر اندازه کاری برای شما مهمتر و باارزش تر باشد انگیزه برای غلبه بر تنبلی و دست به کار شدن بیشتر خواهد شد. توانایی تجزیه و تحلیل لیست کارها و مشخص کردنِ مهمترین کار سکوی پرشی است که شما را به بالاترین سطوح مدیریت کردن زمان ، موفقیت، اعتماد به نفس، عزت نفس و افتخار پرتاب می کند.

آیا شما یک فرد اهمال کار هستید؟ تعریف اهمال کاری  و رابطه آن با مدیریت زمان چیست؟

درباره اهمال کاری چقدر می دانید؟ یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حوزه مدیریت زمان به چشم می خورد و از دلایل اصلی عدم موفقیت در مدیریت زمان است، بحث اهمال کاری است. افرادی که به دلیل تنبلی و تاخیر در انجام کار، برای تمام کردن کارهایشان زمان تعیین می کنند غالبا دچار استرس بیشتری می شوند، بیشتر دچار اشتباه شده و به دوباره کاری مجبور می شوند یعنی در مدیریت زمان شکست می خورند. این افراد عادت کرده اند که کارهای خود را دقیقه نود انجام دهند و همیشه کارهای خود را به دقایق پایانی موکول می کنند. آنها می گویند که وقتی مجبور هستند در مدت معینی کاری را به اتمام برسانند همیشه مدیریت زمان بهتری دارند اما تحقیقات نشان داده است که این موضوع به ندرت درست است و آنها در مدیریت کردن زمان خود شکست می خورند. موکول کردن کارها به دقایق واپسین باعث خوب انجام ندادن کار و بالا رفتن هزینه ها می شود که در طولانی مدت منجر به زیان های شدید مالی و شکست در مدیریت کردن زمان خواهد شد.

فواید مدیریت زمان چیست؟

اهمیّت مدیریت زمان به روشی اشاره دارد که شما زمان خود را بین فعالیت‌های خاص نظم‌دهی و برنامه‌ریزی می‌کنید. مدیریت زمان از آنجا اهمیت پیدا می کند که اگر به یک زندگی معمولی تزریق شود، نتایج جدید و متفاوت از گذشته را در زندگی فرد ایجاد می کند. آیا این برای پر رنگ کردن انگیزه ما برای بکارگیری تکنیک های مدیریت کردن زمان کافی نیست. شاید برای بسیاری افراد ضد و نقیض به نظر برسد که زمان ارزشمند خود را به جای رسیدگی به کارهای مهم، صرف یادگیری در مورد مهارت ها و تکنیکهای مدیریت زمان کنند، اما مزایای یادگیری مدیریت درست زمان بسیار تا بسیار فراوان است.

 

 

مببع :https://razemovafaghiat.com/

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

رمزعبور خود را وارد کنید

login-user

شماره موبایل یا نام کاربری خود را وارد کنید

رمز عبور خود را وارد کنید

ثبت نام